Vis dažniau žurnalistų ir kitų informacijos priemonių dėmesio centre atsiranda elektromobiliai. Nuolat apie juos diskutuoti verčia įsipareigojimai Europos Sąjungai ir gaunama parama. Šiuo metu valstybė skiria paramą visiems, kas nori įsigyti naują ar naudotą elektromobilį. Taip pat iš Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (RRF) skirta 116 mln. eurų viešai ir privačiai elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtrai.
Energetikos specialistai pastebi dvi svarbias priežastis Lietuvoje, kurios stabdo elektromobilių plėtrą. Tai ribotas žmonių biudžetas ir tinkamos infrastruktūros trūkumas.
Prognozuojama, kad elektromobiliai ateityje pigs
Energetikos ministerijos atstovai sako, kad elektromobiliai jau netolimoje ateityje kainuos tiek pat, kiek įprasti automobiliai, varomi vidaus degimo varikliais arba net pigiau. Tokios prielaidos daromos, dėl pingančių baterijų, kurios yra pagrindinės detalės. 2020 metais 1 kWh kainavo 137 dolerius, o 2024 metais kainuos 50 % mažiau, apie 92 dolerius.
Žemesnės kainos išspręs riboto žmonių biudžeto įsigyti ekologiškesnę transporto priemonę problemą. Atpigę elektra varomi automobiliai taps pranašesni palyginus su įprastais, todėl juos norės įsigyti vis daugiau gyventojų. Prognozuojama, kad 2030 metais 40 % parduodamų transporto priemonių bus elektrinės. Tačiau dabar jų pardavimus stabdo kita problema – infrastruktūros stoka.
Numatoma infrastruktūros elektromobiliams plėtra
Energetikos ministerija (EM) numato didelius pokyčius, kurių dėka ženkliai padidės elektromobilių įkrovimo stotelių. Šiandieną jų yra apie 400, tačiau iki 2030 metų planuojama įrengti apie 60 000 įkrovimo prieigos taškų. Bus sustiprinti elektros tinklai, o elektros suvartojimas išaugs trečdaliu.
Neužtenka įrengti greitojo įkrovimo stoteles šalia prekybos centrų, juk žmonės norės, kad elektromobiliai krautųsi per naktį, todėl prieigos turėtų būti šalia namų. EM atstovai žada remti apie 54 000 privačių įkrovimo prieigos taškų ir apie 6 000 viešų stotelių. Planuojama, kad elektromobiliams pasikrauti bus įrengtos stotelės šalia daugiabučių, požeminiuose garažuose, kiemuose, taip pat prekybos centrų, savivaldybių aikštelėse. Vienoje stotelėje kartu bus galima krauti kelis automobilius.
Jeigu EM įvykdys savo planus, per 8 metus į Lietuvos gatves turėtų išriedėti apie 200 000 elektromobilių.